Projecte Educatiu

PRESENTACIÓ

El Centre d'Educació Especial Tilmar pretén donar resposta a les necessitats eductives especials dels alumnes que requereixen una educació específica que no pot ser atesa en un centre ordinari.


A Tilmar s'ofereixen els serveis formatius de caire assistencial, educatiu i d'inserció social, que precisen els alumnes amb necessitats educatives especials, en l'etapa obligatòria i post obligatòria dels ensenyaments.


D'acord amb la missió i el model pedagògic de Tilmar, els objectius globals se centren en aconseguir el màxim de cada alumne pel que fa als seus aprenentatges acadèmics, la seva conducta i la relació i integració social, facilitant el desenvolupament emocional, afectiu, físic i motor, social i cognitiu dels nens i joves en col·laboració amb les seves famílies, proporcionant-los un clima i entorn de confiança.

PRINCIPIS PEDAGÒGICS I OBJECTIUS

Al centre destaquen cinc eixos pedagògics:

 

  1. Orientació de l'alumne des de l'enfocament integral 
    Es considera que s'han de treballar tots els aspectes per tal que l'alumne pugui desenvolupar-se com a persona íntegra. 
    Objectius: 
    • Promoure una formació integral que proporcioni el desenvolupament de les capacitats cognitives, motrius, afectives, emocionals i socials de cada alumne.
    • Acompanyar l'alumne en el procés d'aprenentatge i formació en valors, proporcionant-li els recursos necessaris pel seu desenvolupament personal i social.
  2.  Nivell d'intervenció individualitzat 
    Es considera que per afavorir el màxim desenvolupament de les capacitats de cadascú s'ha de partir de la seva individualitat. 
    Els objectius que contempla la intervenció individualitzada o en petits grups són: 
    Partir de les característiques individuals de cada alumne, tenint en compte les condicions personals i del context que l'envolta, per afavorir al màxim el seu progrés 
    Propiciar les condicions  òptimes per tal que l'alumne pugui desenvolupar les competències bàsiques, que li permetin funcionar de forma més autònoma i normalitzada possible per viure en societat. 
    Oferir una proposta educativa personalitzada, concretada en el Pla Educatiu Individualitzat, PEI, on s'estableixen els suports i recursos necessaris adequats a les necessitats educatives de l'alumne. 
    Oferir una formació en valors i acció pastoral,  amb el màxim respecte a la llibertat de les consciències i d'acord amb una concepció cristiana de la persona.
  3.  L'escolaritat compartida 
    Donades les característiques que pugui presentar un alumne/a amb necessitats educatives especials es contempla la possibilitat de seguir un règim educatiu formatiu compartit. El tipus de centre del que pot provenir o podem derivar serà un centre formatiu ordinari. 
    El seguiment que es farà d'aquests alumnes serà responsabilitat dels tutors de l'alumne/a i quedarà enregistrat en el seu PEI i ha de ser fruit dels acords presos entre ambdós equips docents dels respectius centres i l'assessorament de l'equip de l'EAP.
  4.  Suport a les famílies 
    Promoure el treball conjunt amb les famílies per compartir els objectius educatius amb el seus fills. Estendre la tasca orientadora del centre a les famílies, amb l'objectiu d'acompanyar-les i assessorar-les en el procés de seguiment del camí cap a la vida adulta i professional de l'alumne.
  5.  Pla d'Acció Tutorial 
    L'acció tutorial esdevé cabdal en el projecte educatiu del centre. El pla d'acció tutorial té com a objectiu l'acompanyament de l'alumne per part del tutor/a en el desenvolupament de les seves rutes d'aprenentatge a través dels programes, el treball per aconseguir els objectius del seu PEI i el guiatge, de forma compartida amb la família, de les emocions, sentiments i esforços de l'alumne en el seu camí vital.