Principis bàsics i objectius de la nostra proposta educativa
La tasca educativa que es porta a terme en el centre d'Educació Especial Tilmar pretén l'educació integral dels alumnes amb discapacitat, amb les següents característiques i objectius:
- Educar des de la particularitat de cada alumne, promovent una educació personalitzada segons les seves necessitats educatives especials, amb una acció pedagògica adaptada a les seves peculiaritats. L'educació s'orienta al ple desenvolupament de la seva personalitat en els seus diferents àmbits.
- Acompanyar l'alumnat en el seu procés d'identificació personal, d'autoconeixement, d'acceptació de les pròpies capacitats i limitacions, oferint-li un marc de valors que li permeti la cerca de la felicitat i realització personal.
- Ajudar al desenvolupament gradual de la seva autonomia personal, propiciant la seva capacitat reflexiva i crítica, el domini de si mateix i l'ús de la llibertat responsable.
- Afavorir un procés d'ensenyament i aprenentatge que promou el desenvolupament harmònic de la personalitat de cada alumne i fomentar, mitjançant diverses activitats formatives, l'esforç necessari per aconseguir l'excel·lència en el propi treball, de manera que cadascú assoleixi el màxim rendiment possible per tal de millorar la qualitat de vida.
- Desenvolupar itineraris educatius des de l'etapa d'educació infantil fins a la inserció social i laboral centrats en les possibilitats i necessitats de cada alumne.
- Facilitar el desenvolupament d'aprenentatges competencials des del treball de continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals, adaptats a la diversitat de l'alumnat, de manera que es possibiliti el coneixement dels elements bàsics del seu entorn i així aconseguir la millor integració social.
- Ensenyar els principis ètics i socials que orientin els alumnes en la seva vida personal, professional i social.
- Proposar i acompanyar l'alumnat, des del nostre ideari cristià i amb l'ajut de les diferents activitats pastorals del centre, cap a una vivència de la fe i els valors evangèlics.
L'estil dels nostres centres volem que es caracteritzi per:
- El recurs constant a la raó i el diàleg.
- Una actitud acollidora, que afavoreixi la confiança.
- Una amistat i esperit de família que facilitin la convivència.
- L'optimisme i l'alegria, que infonen un estil juvenil en totes les relacions socials i personals de l'alumnat.
- Una convivència constant entre joves (alumnat), educadors i famílies.
Participació i responsabilitat de la comunitat educativa en el projecte educatiu dels centres
La finalitat del conjunt de la comunitat educativa és l'educació integral dels alumnes, així com la formació personal i millora professional de tots els membres que la constitueixen. Això es construeix i enriqueix mitjançant una participació activa, coordinada i responsable, d'acord amb la capacitat de cada un i l'aportació de tots, segons les pròpies possibilitats i competències.
Perquè l'acció educativa sigui eficaç, es considera imprescindible l'harmonia entre l'educació que l'alumnat rep de les famílies i la que s'imparteix als centres. Es fomenta una estreta col·laboració, especialment mitjançant les tutories, a fi i efecte de recolzar i complementar els criteris educatius. Els centres tenen cura de proporcionar a les famílies l'ajut necessari per a millorar la seva formació envers l'educació dels seus fills i filles.
La tasca docent i educativa del professorat es desenvolupa en conformitat amb els principis bàsics d'acord amb l'organització escolar, amb les normes de funcionament i amb les instruccions que en tot moment puguin rebre de la direcció del centre.
La intervenció dels pares i mares en la vida de les escoles s'expressa de forma individual i particular, però també col·lectivament, mitjançant l'Associació de Mares i Pares, que serà el canal de col·laboració i participació dels pares d'alumnes en l'escola, envers l'assoliment dels seus objectius i mantenint la identitat exposada.
La direcció té la responsabilitat de l'organització i direcció de les activitats docents i formatives, proporcionant els conductes escaients perquè les mares i pares, l'AMPA, el professorat, el personal no docent i l'alumnat participin de forma activa en les tasques del centre, segons la capacitat i el grau de responsabilitat.
Les normes de règim intern i disciplina acadèmica de cada centre han de ser respectades per tothom, com un mitjà necessari per assegurar la convivència de la comunitat educativa i el desenvolupament de la responsabilitat personal.